Favorit i repris!

Inlägget gjort

Då var det dags att väcka liv i denna blogg igen för en Australientripp som kommer bjuda på nyårsbröllop. Snart dags för sex timmars flygtur Arlanda-Dubai vilket också betyder sex timmar film och tv-serier! Sitter själv på en tresäteslänga så kan sträcka ut mig rejält. Kanske att jag pausar min underhållning för lite live-underhållning från Olivia. Yes, kusin med man och kusinbarn visade uppenbarade sig i taxfreen och sitter nu tre rader bakom mig.

Nu flyger vi!

Uppe i luften

Inlägget gjort

Gratis wifi på flygplanet! Nu är det ungefär bara en timme kvar till vi landar, shortsen ligger längst ner i väskan och tjocktröja och långbyxor i handbagaget. Hej hej Sverige!

Mot flygplatsen

Snart är det dags för oss att åka till flygplatsen här i Kuala Lumpur, kul!Idag har vi packat och planlöst vandrat runt mellan köpcentrumen här i KL. Jag har nog aldrig varit i en stad med så många köpcentrum som KL, det ligger åtminstone två i varje kvarter, har oftast fler än fyra våningar, flera foodcourts och inga vakanta lokaler. Förra gången vi var här var vi inne i ett sexvånings köpcentrum med enbart elektronikbutiker. Alla köpcentrum är inte nischade på det sättet men verkar finnas ett par som är nischade mot elektronik.

Nu är det dags att hoppa in i taxin och åka mot flygplatsen. Efter lite mer är 17 timmar inklusive mellanlandning i Doha landar vi i Sverige. Ska bli skönt att sova i egen säng, äta fjällfil och träffa alla igen.

Kort summerat har vi varit borta i cirka fem månader, hunnit med att besöka Nice med omnejd, Perth, roadtrip i Maragaret River-regionen, Tasmanien, husbil i Nya Zeeland, Singapore, Bali och tågluff i Malaysia. Många ställen jag gärna skulle besöka igen men också sugen på att upptäcka svenska smultronställen.

Ses snart Sverige!

Smaklöksfest

Inlägget gjort

Vilka matupplevelse dagen bjudit på!

Ingår inte frukost där vi bor så efter att ratat ett par ris- och kycklingställen hittade vi Plan b. De serverade engelsk frukost med ägg, bönor och bacon men även den malaysiska nationalrätten nasi lemak. Hugo tog det förstnämnda och jag det sistnämnda. Finns flera olika varianter av nasi lemak men den jag åt var ris med räkchips, friterad ansjovis, stekt ägg och stark lökchutney, typ. Typisk frukostmat.

Därefter bar det vidare till Old Town White Coffee för ytterligare en malaysisk specialitet. White coffee – kaffebönor rostade i margarin (på palmolja) serverad med kondenserad mjölk. Hugo tog den kalla varianten. Kaffet var ingen hit alls. Hade nog inte varit det heller om vi tagit en varm kopp.

Dags för efterrätt! Tau fu fah, vilket är sojabönspudding i sockersås. Förutom trettio pers i kö var det även en hel del bilar som köade och en kille som sprang fram och tillbaka med beställningarna. Åt inte upp hela skålen men det var faktiskt rätt så gott, smakade inte så mycket, var sött med bra konsistens.

Avslutningsvis blev det snow beer. Superkall öl där skummet frös till en liten isboll som guppade runt i glaset. Det har även hunnits med ”vanlig” mat idag, street art-vandring och nu är det dags att sova till tonerna av Mariah Careys ”All I want for christams is you” som spelas utanför. Imorgon bär det av till Kuala Lumpur för en sista natt innan det är dags att återvända till Sverige!

Ipoh

Inlägget gjort

Idag började precis som föregående dagar, frukost (jag snodde med en macka med köttfärssås och scrambled egg till hundarna), strandpromenad med dopp i havet och sen poolbad.

Därefter började dagen se annorlunda ut, samla och packa ihop alla grejer, inse att väskan (fortfarande) är svår att få igen och sen säga hejdå till hundar och katt. Blivit en massa resa idag, från Langkawi till Ipoh med byte och väntan i Kuala Perlis, Arau och Butterworth. Cirka åtta timmar senare kom vi äntligen till Ipoh. Har checkat in på Happy 8, ätit en god indisk middag och nu ska vi äntligen sova.

Båttur

Inlägget gjort

Som sig bör när man är på Langkawi åkte jag, 6 mars, iväg på en ”Island hopping”, en halvdagsutflykt med båt runt i skärgården här. Efter att irrat runt på stranden i väntan på ”reseledaren” blev jag satt i en taxi och skjutsad till en annan strand där båtarna och resten av gänget väntade. Första stoppet var pregnant maiden. Mellan de två topparna ligger en gravid kvinna i profil, vilandes med händerna mellan bröst och mage. Vi åkte sedan vidare till en sötvattensjö där det rådde flytvästkrav vid bad. Likt Bali, är det väldigt skräpigt även här i Malaysia. En apa hade fått tag i en slängd läskflaska och halsade vad som var kvar av den söta drycken.Den rödbruna örnen är känd (och vanlig) här på Langkawi, så pass att en av turistattraktionerna är att fotograferas framför en gigantisk örnstaty. Här har alla båtarna samlats i en vik för att se på när örnarna fick mat. Sista stoppet var en vit sandstrand, Beras Basah island, som jag inte verkar tagit nån bild från. Kan ha berott på att jag var upptagen med att försvara mig mot och ha dragkamp med en apa som desperat ville åt mina saker, främst mitt snack. Gick förlorande och sårad ut striden. Ett snack fattigare och flera rivsår rikare.

Helt okej båttur, väldigt turistigt, inget jag skulle göra igen men värt de hundra kronorna jag betalade. Fick skjuts tillbaka till Aseania, tog ett dopp i poolen där stuprören försörjde med vatten. Från igår finns det inte så mycket att rapportera. Strandpromenad, titta till hundarna. Bada i poolen, hålla sig i skuggan och klappa katten. Solnedgång vid stranden och imponeras av akrobaterna som sitter, utan säkerhetslina, längst bak på en liten gunga på parasailing. Idag har hittills sett ungefär likadan ut som igår. Testade en ny restaurang till lunch, Tulsi garden, och det var verkligen en besvikelse. Eftersom restaurangutbudet är väldigt begränsat här har vi ätit på en och samma restaurang flera gånger, något jag inte minns att vi gjort sen Frankrike typ. Blir nog till att gå tillbaka till antingen Melayu eller Fat Cupid så att sista middagen på Langkawi inte blir en besvikelse.

Engångstrosor

Inlägget gjort

Igår var det extremt varmt, gick nästan inte att vara utomhus mellan klockan tio och tre utan fick hålla oss i vårt rum med acn på svalkande 26 grader. Jag bokade in mig på malaysisk massage på ett närliggande spa när det blivit lite svalare. 200 kr för en timme, inga balipriser men ändå betydligt billigare än i Sverige. Väldigt trevligt med te, fotbad och knådning av hela kroppen. Det här med engångstrosor är ju inte fel det heller.

På tal om engångstrosor påminner det mig om när vi var i Ubud för ett par veckor sedan och jag hade en högst komisk upplevelse. Har väntat på ett bra tillfälle att berätta och nu har jag fått tid att skriva ner det.

En måndagsförmiddag, den 12 februari, när jag var ute och promenerade Ubuds gator blev jag sugen på en massage efter att passerat ett antal spa. En kvinna utanför nästkommande spa läste mina tankar och räckte mig en meny när jag passerade. Bestämde mig för en timmes balinesisk aromaterapimassage även om deras tretimmespaket lockade. Leddes in på en innergård (ingen typisk svensk innergård utan en med många små utsmyckade tempel, fåglar i bur och små fluffiga knähundar), fick fotbad och en svalkande iste medan ytterligare behandlingar kom upp på tal. Jag förklarade att jag inte hade tid (klockan började närma sig lunch och jag var rätt så hungrig) men fick som svar att hon hade möjlighet att ge mig en bodyscrub och en ansiktsmassage plus nåt lindrande mot solbrännan om jag hade tjugo minuter extra. Tjugo minuter hade jag definitiv och tackade ja.

Blev visad till en massagebänk längst in i ett litet hus där totalt fyra bänkar stod. I vanliga fall brukar fler bänkar i rummet inte betyda att man delar rum med övriga drop in-kunder men det skulle visa sig att så var inte fallet här. Efter att ha bytt om till de sexiga (skoja) svarta engångstrosorna la jag mig på britsen och hade, vad jag skulle gissa på var trettio minuter, avkopplande massage tills en äldre mansröst hördes utanför. Gick strax upp för mig att han blev hänvisad till samma lilla hus jag var i, blev informerad om att klä av sig (och förmodligen byta om till sexiga engångskalsonger) för att sen få sin tvåtimmesmassage. Som tur var fick han britsen längst bort från mig, närmast dörren. Följde sedan ett par sporadiska konversationer mellan mannen och massösen (som inte kunde så mycket engelska så min massös var tvungen att ibland hoppa in som tolk) som gjorde det lite svårare att koppla av och svårare skulle det bli.

Efter min massage var slut var det dags för scrub och kroppsinpackning. Utsatt låg jag där och hoppades på att mannen hade stängda ögon och att skynkena mellan britsarna var väl fördragna (vilket jag visste att de i och för sig var, senaste gången jag kollade, men jag hade uppmärksammat att de inte täckte riktigt helt och hållet runt hela britsen). Kan inte säga att jag känd mig avslappnad när jag mitt under skrubben hörde nya röster utanför det lilla huset och insåg att de strax skulle joina mig och mannen.

Där låg jag i mina engångstrosor, som en mumie inlindad i batiksjalar, med en ansiktsmask och två gurkskivor på ögonen när de två resterande massagebänkarna i rummet ockuperades av ett australiensiskt par. Det var uppenbart att de såg mig, de där draperierna gjorde inget för ljudisolering och engelska är ett språk jag förstår.

Man kan ju tycka att det borde ta slut här men icke. Eftersom det är rätt så kladdigt med scrub och mask var jag tvungen att tvätta av mig när behandlingen var slut. Virade batiksjalen runt mig, smög förbi de andra kunderna (som såg ut att ha det rätt så bra) och leddes in till ett badrum bredvid huset, framför altanen där jag fått mitt fotbad och te. Efter duschen virade jag handduken och hoppades på att det inte skulle sitta några nya kunder och plaska med fötterna medan jag gick förbi och tillbaka till huset för att sätta på mig kläderna. Blöta flipflop är inte det lättaste att smyga i och varje steg var ett plaskigt sugljud som nog var lika avkopplande för de andra som deras prat varit för mig. Klädde snabbt (och tyst) på mig, ja så snabbt (och tyst) som det går i ett trångt, halvt skymt utrymme och vandrade därifrån cirka fyrtio minuter senare än väntat. Sen men ren.

Avslutar med två bilder från två olika innergårdar i Ubud (ingen från massagestället tvvärr), en där offerriskakor ligger på tork och en där en fluffig nakenhund tar en tupplur, så att ni får en känsla för det jag menar med bostadstempelhus.

Gräva efter skalbaggar

Inlägget gjort

För ungefär en vecka sedan (2 mars), när vi fortfarande var i Penang, åkte jag iväg på en heldagsutflykt. Första stoppet var Tropical Fruit Farm. Började med en guidad tur på ägorna för att spana in lite olika träd och buskar. Guiden var en äldre man som stort gestikulerade och grimaserade varje gång han berättade om hur just den här frukten botade cancer, gjorde dig steril eller kunde få dig tio år yngre. Varje medicinskt expertisuttalande stärktes med en kort anekdot från det verkliga livet.

Fin passionsfruktsblomma, blir sen jättepassionsfrukt. Pytteliten ananas, ser nästan mer ut som en blomma än en frukt. Papayablomma, liten papaya och stor papaya. Carambola (stjärnfrukt) med väldigt liknande blad. De hade en butik där de sålde nåt ism marknadsfördes som superhealthy, antiaging, life elixir och allt möjligt annat som skulle både rädda och förlänga livet på dig. Fattade set som att det var typ fermenterade frukt- och blomdrycker. Smakade väldigt starkt och koncentrerat. Efter dryckerna var det dags för fruktbuffé – ät så mycket du orkar! Var inte så många roliga och ovanliga frukter men det gjorde inte mig så mycket, åt massvis med ananas och passionsfrukt. Då turen var slut visade det sig att det inte gick några bussar eller taxibilar från Fruit Farm men det löste sig genom att en av dem som jobbade där skjutsade ner mig från kullen, genom djungeln, medan han berättade om den dåliga durianskörden han jobbat på nyzeeländska vingårdar.

Bestämde mig för att besöka Entopia, fjärils- och småkrypszoo, innan jag åkte hem. Många väldigt fina fjärilar. Dock var det många (100% i samband med en selfie) som ”klappade” fjärilarna. Puppkläckning. Måste erkänna att jga faktiskt trodde att det skulle vara mer utav ett fjärilshus snarare än småkrypszoo. Fick ofrivilligt komma nära en stor gräshoppa då den rymt. Kunde klappa tusenfotingar, gräva efter skalbaggar och hälsa på hos vattenmonitorn. Konceptet Lill-Skansen verkar ha en annan innebörd här. Började blir väldigt hungrig och åkte vidare till restaurangen Tree Monkey, åt en väldigt god phad thai och tog en promenaden på stranden. Med återställd energibalans begav jag mig över gatan till Tropical spice garden, en blandning mellan botanisk trädgård och zoo. Alla djur som suttit i bur på Entopia var här fria, stora myror, sköldpaddor och en monitorödla hängde vid den stora dammen. Fanns även flygande lemurer och några andra apor som jag tyvärr inte såg. Väldigt mysigt att vandra runt på de små stigarna bland palmer, kakaoträd, kanelträd, ingefärsbuskar och andra växter som jag helt och hållet glömt namnen på. Om ni tittar noga kan ni se en hammock mitt i allt det gröna, väldigt rofyllt att bara sitta där och gunga. Trött efter en fullspäckad dag tog jag bussen tillbaka till Georgetown och Hugo. Tropical spice garden var definitivt min favorit.

Dog whisperer

Inlägget gjort

Det här kommer att beskrivas som mycket mer dramatiskt än vad det faktiskt var men idag genomförde jag, tillsammans med hotellpersonalen, en valpräddningsaktion. Finns tyvärr inget bildbevis eftersom jag var uppslukad av att föra valparna tillbaka till sin mamma. Bild från gårdagen på mamma hund och valp (en av sex). Morgonen började med strandpromenad och poolbad. Testade en ny restaurang till lunch, Arang, som visade sig vara väldigt bra. Bästa falafeln Hugo nånsin ätit.

Under eftermiddagen när jag tog en välbehövlig paus från solen i luftkonditionerat rum hörde jag valpgny utanför och såg två stycken virra omkring bland solstolarna. Först hade jag en gullig stund där jag klappade dem och lät dem stryka sig mot mig men så hängde de så med tungan och hotellpersonalen undrade var mamman var så då blev gullandet nedprioriterat. Medan jag fixade med vatten i en mugg förklarade jag att mamman och syskonen bodde lite längre bort. Personalen sa att vi borde ta hand om valparna (yes, det lockade väldigt mycket att ha två små valpar i sängen) eller återförena dem med mamman (vilket kändes mycket mer rimligt), valparna borde inte lämnas själva i alla fall. Personalen berättade att de förlorat några kattungar för inte så länge sen till ett gäng gatuhundar (jag visste att jag inte var helt fel ute angående hundmaffian), samma gäng skulle lätt kunna bita ihjäl dessa valpar. Valparna sattes, efter att fått dricka lite, i en låda och jag bar dem tillbaka till mamman, fotsulorna brände när jag gick på den glödheta sanden men vad gör man inte i en krissituation. De fick en liten vattenskål, vågade inte sätta ut nån mat eftersom hundmaffian förmodligen skulle få vittring på både maten och valparna och inte lämna familjen ifred. Det är mycket möjligt att valparna skulle återvända till sin mamma utan vår aktion med tanke på att resten av familjen befann sig cirka 150 meter bort. Oavsett så kände jag mig som deras extramamma. Valparna var hemma igen.

Avslutar med bild från gårdagens solnedgång på stranden. Vi satt på stranden ikväll också men kom lite senare så missade själva solnedgången. På väg tillbaka såg vi mamman och alla sex valpar tillsammans. Puh.Idag har jag längtat efter att få tvätta mina kläder själv, något jag inte gjort sen i mitten av januari.